Google Display: Guide

Fang folks oppmerksomhet med annonsering i Google Display. I dette innlegget skal jeg gi en kortfattet innføring i viktige aspekter rundt annonsering i Google Displaynettverk. Ulike annonseformater, budgivning, målretting, måling og optimalisering er hva dette innlegget hovedsakelig dreier seg om. 

Hva er Google Displaynettverk?

Det er to hovednettverk i AdWords, Søke- og Displaynettverket. Til forskjell fra søkenettverket kan du med Displaynettverket fange folks oppmerksomhet tidligere i kjøpsprosessen. Gjennom Google Displaynettverket kan du formidle et stort antall annonseformater til kunder over hele internett. Nettverket dekker hele 2 millioner nettsteder, som betyr over 90% av alle brukere av internett over hele verden.

Se video for en bedre forståelse av Google Displaynettverk.

Annonseformater

Et eksempel på annonseformat du kan opprette med Adwords vises som tekstannonser ved siden av Google søkeresultater. Du kan også markedsføre produkter og tjenester gjennom videoannonser, bildeannonser og innholdsannonser for apper og digitalt innhold.

Tilgjengelige annonseformater 
Tekst: består av ord der de viktigste fordelene er at du kan oppdatere annonsene. Ved hjelp av annonseutvidelser kan tekst-annonsene bli mer relevante for kunden fordi du kan presentere flere opplysninger og kontaktinformasjon.
Responsiv: automatisk tilpasning av størrelse, utseende og formatet slik at de passer inn i de tilgjengelige annonseplassene. På den måten kan du raskt lage annonser som fungerer på omtrent alle tilgjengelige annonseplasser.
Bilde: bruk bilde for å vise frem ditt produkt eller tjeneste på en visuell måte.
Annonser for apper: skap et stort engasjement med annonser for apper, og generer app-nedlastninger.
Video: vis videoannonser på nettet, frittstående eller plassert i strømmet videoinnhold og gi kundene dine en unik opplevelse.
Shopping-annonser for produkter: her kan du gi brukere detaljer om produktet ditt ved hjelp av bilde, tittel, pris i tillegg til butikkens navn.

Merk deg at tilgjengelige annonseformater er avhengig av hvilken kampanjetype du har og undertypen for kampanjen.

Bilde link


Budgivning 

Ved benyttelse av ulike typer bud i Google Displaynettverket får du mest mulig igjen for kampanjene dine fordi kostnaden for annonsene dine justeres optimalt.

Budtypene du kan bruke er enten “bare displaynettverket” der du kan angi standardbud for annonsegrupper, egendefinerte bud eller budjustering for kampanjer, eller “søk med utvalgt display” hvor budene justeres automatisk i displaynettverket for å gi like gode resultater som i søkenettverket.

Budgivningsstrategi: CPM eller CPC?
Ønsker du bare å betale for visninger av annonsen som måles som synlige, kan det være hensiktsmessig å bruke kostnad per tusende visning (synlig CPM). Dersom du foretrekker flest mulig annonsevisninger fremfor klikk, kan CPM være den beste budstrategien, og du kan benytte den når du velger CPM-budgivning for kampanjetypen “Bare Displaynettverket”.
Utvidet CPC (ECPC), eller utvidet kostnad per klikk kan brukes for at dine manuelle budene dine skal justeres automatisk for klikk når sjansen for konverteringer er størst.

 

Bilde link


Justere budene dine
Budjusteringer lar deg vise annonsene dine enten oftere eller sjeldnere basert på hvor, når og hvordan folk søker. Klikk fra smarttelefoner, bestemte klokkeslett eller fra bestemte steder kan nemlig være verdt enn andre.

Automatisk budgivning
For å forenkle budgivningen din kan du ta i bruk automatisk budgivning og gi AdWords-systemet ansvaret. Budstrategiene er utformet på en måte som gjør det enklere for deg å nå bestemte mål for din bedrift.

Målrett annonsene dine

I det følgende skal jeg kort peke på ulike metoder for hvordan du kan målrette dine annonser.

  • Administrerte plasseringer
    Plasseringer er områder i Google Displaynettverk der annonser kan vises. En administrert plassering betyr at du har valgt å målrette direkte mot et bestemt nettsted, mobilapp eller en annonseenhet.
  • Bestemte emner
    Gjør det mulig å plassere AdWords-annonsene dine på nettsteder som omhandler emner kundene dine er interessert i, enten det gjelder jordbruk, musikk eller noe helt annet
  • Språkmålrettning
    Hvis du prøver å kommunisere med folk som ikke snakker samme språk som deg, kan det bli vanskelig å få formidlet det du har på hjertet. På samme måte som i AdWords, er det en fordel at annonsene dine vises til kunder som faktisk forstår dem.
  • Enhetsmålrettning
    I bannerkampanjer har du mulighet til å målrette annonser mot bestemte enhetstyper, blant annet, operativsystemer, modeller, operatører og trådløst nettverk.
  • Målgruppens interesser
    Legg til målgrupper for nå ut til brukere på bakgrunn av de spesifikke interessene deres når de besøker sider, apper, kanaler, videoer og innhold på YouTube, i Google Displaynettverk samt i YouTube-søkeresultater. Velg blant et stort antall kategorier, og vis annonsen til brukere som sannsynligvis er interessert.
  • Remarketing
    Gjør det mulig å nå ut til personer som allerede har besøkt ditt nettsted, og komme i kontakt med målgrupper som allerede er interessert i produktene eller tjenestene du tilbyr. Bruk “Lignende målgrupper”-funksjonen til å i tillegg  vise annonsene dine for personer som har lignende interesser som de som allerede har besøkt nettstedet for å trekke til deg nye kunder.
  • Demografisk målrettning.
    Bruk demografisk målretting i AdWords og nå ut til en bestemt gruppe potensielle kunder som trolig tilhører bestemte kategorier for aldersgruppe eller kjønn. I displaynettverket og på YouTube kan du også målrette med foreldrestatus og huholdningsinntekt. 

Måling av resultater 

Har annonsene dine blitt vist?
Se om annonsene dine blir vist i det hele tatt, eller om de blitt satt på pause. Dette gjøres ved å logge på AdWords-kontoen, klikke på kampanjer-fanen og velg en kampanje. Deretter klikker du på Annonser-fanen og gå til snakkebobleikionet i Status-kolonnen som ligger ved siden av statusen for en av kampanjene dine. Her ser du om annonsene har blitt vist.


Skjermbilde fra inaktiv Google AdWords konto.

Hvor har annonsene dine blitt vist?
Se hvilke nettsteder og i hvilke videoer og apper annonsene dine vises. Dette kan gjøres ved å klikke på Plasseringer-fanen fra Displaynettverket-fanen i AdWords. Her kan du blant annet se hvilke resultater annonsene dine har fått på nettsteder du målretter mot og en oversikt over nettadressene der annonsene er vist ved å klikke på “se detaljer” i rullegardinmenyen.

Skjermbilde fra inaktiv Google AdWords konto.

Får annonsene dine visninger og klikk?
Et svært viktig mål er naturligvis om annonsen din genererer visninger og klikk. Etter innlogging i Adwords-kontoen, klikk på Kampanjer-fanen og velg en kampanje, og deretter klikk på Annonser-fanen for å se statistikk over resultater for annonsene. Her bør du merke deg om, og hvordan resultatene er varierer for ulike annonser og kartlegge hvilke annonseformater som generer resultater.

Skjermbilde fra inaktiv Google AdWords konto.

Konverteringssporing
Hold oversikt over om kampanjene dine er vellykket med verktøyet konverteringssporing slik at du kan følge med på antall konverteringer, kostnad per konvertering og konverteringsfrekvens i tillegg til konverteringsdata for søkeord og data om landingssider.

Optimaliser annonsene og kampanjene dine

  • Organiser kampanjene dine 
    Strukturer kampanjene din slik at det blir enklere og administrere og optimalisere dem. Kampanjene dine bør være en samling av annonsegrupper, der hver annonsegruppe bør inneholde flere annonser som samsvarer med målretningsmetodene du velger. Relater søkeordene og annonsen til det samme temaet. 
  • Lag effektive annonser
    For at du skal få en bedre kontakt med kundene dine, er det viktig å lage en overbevisende annonse. Uavhengig av tekstannonse eller bildeannonse, vekker du oppmerksomheten til flere kunder hvis du viser frem det unike ved din bedrift.
  • Målrett annonsene dine effektivt
    Et tips er å finstemme søkeordene dine, bruke plasseringer og emner, utelate nettsteder og kjøre remarketing mot de som tidligere har vært på nettstedet ditt. Jo nærmere søkeordene er tilknyttet annonsene og landingssidene dine jo større sjanse er det for at annonsen blir målrettet mot riktig målgruppe.
  • Juster budene dine
    Avhengig av hvilke nettverk du målretter mot, må du overvåke og administrere budene dine for å få mest mulig ut av dagsbudsjettet ditt for annonsering. 
  • Følg med på resultatene for annonsene dine
    Bruk Googles konverteringssporing-funksjon og merk deg det totale antallet konverteringer og verdien av disse så du kan avgjøre om du bør øke budsjettet, endre budene eller gjøre andre endringer i annonsegruppene. 

Jeg anbefaler å ta Googles sertifisering i annonsering i Google Displaynettverket som denne guiden er basert på. Dette kan du gjøre her. Om du ønsker en innføring i Google video-annonsering anbefaler jeg at du leser dette innlegget.

Kilder:
Google Partners help: https://support.google.com/partners/answer/2404190?hl=no&ref_topic=6289023

/ Natalie

1 thought on “Google Display: Guide

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.